Omtale; Kalypso av Ingar Johnsrud

For en liten stund siden kom jeg på at det var en stund siden jeg hadde lest krim, så jeg endte opp med å lese Kalypso av Ingar Johnsrud, og nå kommer omtalen.

Fredrik Beier våkner langsomt opp på sykehuset etter et antatt selvmordsforsøk. I villaen til en forsvunnet enke finner Kafa Iqbal en død mann som ikke finnes i offisielle arkiver. Politiet finner snart et nytt lik, og Fredrik og Kafa finner ut at det er en sammenheng mellom dødsfallene. Gjerningsmannen bak dødsfallene har mye å hevne, og lite å leve for, samtidig som våpenet han rår over kan true mange personer. Det som binder gjerningsmannen og ofrene sammen er en hemmelig militæroperasjon etter jernteppets fall.

Oppfølgeren til Wienerbrorskapet (som jeg har skrevet omtale av tidligere) har færre løse tråder på slutten, noe som gjør at jeg følte den var hakket bedre, selv om de begge er såpass bra at jeg slet med å legge dem fra meg. Hvis en er på jakt etter en skikkelig pageturner av en krim/thriller, kan Kalypso definitivt anbefales.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge