Favoritt barnebøker

Idag, den 8. september, er det den internasjonale leseferdighetdagen (International Literacy Day), tenkte jeg å skrive en liste over noen av favorittene mine innenfor barnebok/bildebok-kategoriene. Selv har jeg flere kjekke barndomsminner som innebærer bøker, enten det var foreldre som leste for meg, eller en mor som tok meg med på biblioteket for å låne lesestoff. Uttrykket "de skal tidlig krøkes" passer nok for min del, siden jeg har endt opp med å studere engelsk språk og litteratur på universitetet.

Her kommer i hvert fall en liste over bøker som kan passe for barn/unge.


  • Ronja Røverdatter av Astrid Lindgren
  • Dyrene i Hakkebakkeskogen av Thorbjørn Egner
  • Vindeltorn av Tone Almhjell
  • Vivaldi av Helge Torvund
  • Det suser i sivet av Kenneth Grahame
  • De som ikke finnes av Simon Stranger
  • Silkesvarten av Anna Sewell
  • Gjett hvor mye jeg elsker deg av Sam McBratney og Anita Jeram
  • D for tiger av Lene Ask og Mari Kanstad Johnsen
  • Charlie og sjokoladefabrikken av Roald Dahl
  • Lynet over Hiroshima av Toshi Maruki
  • Paddington av Michael Bond

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge