Omtale; Huset mellom natt og dag av Ørjan Nordhus Karlsson

Var så heldig at jeg fikk tak i et leseeksemplar av sci-fi romanen ”Huset mellom natt og dag” av Ørjan Nordhus Karlsson via forlaget for en liten stund siden.

Marko Eldfjell, en norsk desertør på flukt, oppholder seg i de livsfarlige gatene i Tirana. Militæret finner ut hvor han er hen, etter en konflikt med en lokal mafioso, og Marko får et noe skjebnesvangert tilbud fra en mystisk forretningsmann. Haken er at han må oppspore Jack Stenthon, hans tidligere troppsjef, som han så dø på slagmarken i Tblisi.

Selv om det ikke høres særs sci-fi aktig ut, så er det nok motsatt. Marko Eldfjell var en elitesoldat med bio-apper, og verden er noe annerledes oppbygget enn det den er per i dag.

Selv synes jeg at det var fullt brukbar sci-fi, og den er mest sannsynlig lettlest for de som ikke er vant med sci-fi (selv om det er science i boka, er det ikke som å lese en bok om kvantefysikk på universitetsnivå, for å si det slik). Var klar over at dette var første boka i en planlagt serie, noe jeg til en viss grad følte at slutten bar preg av, både til det positive og negative. Jeg får vel kanskje leve i håpet på at neste bok i serien kommer, slik at jeg kan få med meg fortsettelsen?


”Men om det var én lærdom livet i militæret hadde gitt ham, så var det å omfavne en behagelig overraskelse når den en sjelden gang åpenbarte seg.”

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge