Omtale; The Wind in the Willows av Kenneth Graham

“The Wind in the Willows” er en av de mange bøkene jeg har hatt liggende “i evigheter” uten og fått lest den, men ”Back to the Classics”-utfordringen gav meg motivasjon til å gjøre det. Siden den ble utgitt på begynnelsen av 1900-tallet, går den innunder den obligatoriske 20. århundre kategorien.

I barneboka møter en på Badger, Mole, Rat og den ”noe” irriterende Mr. Toad, hvorpå sistnevnte går fra en besettelse til en annen (og en av dem gjør at han ender opp i fengsel). En får også et innblikk i hvordan livet er ved elven, og noen av de mange måltidene som på en måte fungerte halvveis som samlingspunkt (tror mange i dagens samfunn egentlig har ”glemt” det å sette seg ned sammen med venner og/eller familie og faktisk spise sammen, men det er bare en liten sidekommentar fra mitt ståsted).

“It was, indeed, the most beautiful stew in the world, being made of partridges, and pheasants, and chickens, and hares, and rabbits, and pea-hens, and guinea-fowls, and one or two other things. “


Syntes at boka var sjarmerende, selv om jeg følte at enkelte setninger var litt i overkant lange. Versjonen jeg hadde var for øvrig urevidert og fullstendig, så den hadde i tillegg århundreskiftets engelskspråk (som ”gaol” i stedet for ”jail”, tror ikke at ”gaol” blir brukt så mye i dag at det gjør noe).

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge