Top Ten Tuesday Rewind! Topp 10 bøker jeg vil anbefale til folk som liker bildebøker/illustrerte barnebøker


Denne ukens ”tema” på topp ti liste via The Broke and the Bookish er ”rewind”, med andre ord, velge et tema som har vært på topp ti lista tidligere. Jeg hadde planer om å skrive ”Top Ten Books I’d Recommend to X Person” den 19. november, men fikk det aldri gjort. Nå får jeg derimot sjansen til å gjøre det. Valget innen det temaet igjen blir bildebøker/illustrerte barnebøker for voksne som fascineres av barnebøker. Noe av grunnen til at jeg valgte det temaet er fordi at jeg synes det er en viss sammenheng mellom historie og illustrasjoner, i tillegg til at illustrasjonene ofte får frem historien på en helt annen måte.




Min liste er som følger;

Beatrix Potter – The World of Peter Rabbit and Friends

Roald Dahl – Charlie og sjokoladefabrikken

Janosch – Med tigeren og bjørnen til Panama (innrømmer gjerne at jeg hadde en viss forkjærlighet for historiene om de to da jeg var liten)

Lena Andersson – Storm-Stina

Toshi Maruki – Lynet over Hiroshima

Helge Torvund – Vivaldi

Tor Åge Bringsværd – Ruffen og drageslottet

Neil Gaiman – Ulvene i veggen

Jan Lööf – Det røde eplet

Ole Lund Kirkegaard - Gummi-Tarzan

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge